Ι. ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 28Β ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2018/1808

 

Η Οδηγία 2018/1808/ΕΕ για τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες ενέταξε στο ρυθμιστικό πεδίο της Οδηγίας 2010/13/ΕΕ:

  • τις πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο (ΠΔΒ) και
  • τα κοινωνικά δίκτυα, στο μέτρο που φιλοξενούν οπτικοακουστικό περιεχόμενο το οποίο είναι λειτουργικά διαχωρίσιμο από τις λοιπές υπηρεσίες των κοινωνικών δικτύων,

καθότι αναγνωρίστηκε ότι ανταγωνίζονται  το ίδιο κοινό με τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων καθώς και ότι συμβάλλουν στην διαμόρφωση της κοινής γνώμης.

Σκοπός της ρύθμισης είναι η προστασία αφενός των ανηλίκων από βλαπτικό γι’ αυτούς περιεχόμενο και αφετέρου των πολιτών από παράνομο περιεχόμενο που διακινείται στις υπηρεσίες αυτές.

 

Με το άρθρο 28β ορίστηκε ότι οι ΠΔΒ και τα κοινωνικά δίκτυα οφείλουν να λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα για:

  • Την προστασία των ανηλίκων από προγράμματα, βίντεο παραγόμενα από χρήστες και εμπορικές ανακοινώσεις που ενδέχεται να βλάψουν την πνευματική, ηθική ή σωματική τους ανάπτυξη
  • Την προστασία του ευρέος κοινού από προγράμματα, βίντεο παραγόμενα από χρήστες και εμπορικές ανακοινώσεις που εμπεριέχουν υποκίνηση σε βία ή μίσος εναντίον ομάδας ανθρώπων ή μέλους τέτοιας ομάδας για κάποιον από τους λόγους που αναφέρονται στο άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Του ευρέος κοινού από προγράμματα, βίντεο παραγόμενα από χρήστες και εμπορικές ανακοινώσεις με περιεχόμενο η διάδοση του οποίου συνιστά εγκληματική δράση κατά το ενωσιακό δίκαιο (αδικήματα παιδικής πορνογραφίας, δημόσιας πρόκλησης σε τέλεση τρομοκρατικού εγκλήματος, ξενοφοβίας ή ρατσισμού).

Οι εν λόγω πλατφόρμες οφείλουν, επίσης, να διασφαλίζουν ότι οι εμπορικές ανακοινώσεις για τις οποίες είναι υπεύθυνες οι ίδιες πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 9 παρ. 1 της Οδηγίας και να ενημερώνουν τους χρήστες για εμπορικές ανακοινώσεις που περιέχονται σε βίντεο που έχουν αναρτηθεί από άλλους χρήστες, εφόσον έχουν ενημερωθεί περί αυτού.

Τέλος, ενθαρρύνονται να λαμβάνουν μέτρα για να αποτρέπουν τους ανηλίκους από την υπερβολική κατανάλωση τροφίμων  και ποτών ακατάλληλων γι’ αυτούς.

Τα μέτρα αυτά πρέπει να είναι αναλογικά και εφικτά και μπορεί να περιλαμβάνουν κατά περίπτωση:

  • Όρους χρήσης της υπηρεσίας που διασφαλίζουν την προστασία των χρηστών και ιδίως των ανηλίκων από τους κινδύνους που αναφέρονται πιο πάνω.
  • Την παροχή εργαλείων στους χρήστες για να:
  • Δηλώνουν εάν το περιεχόμενο που αναρτούν περιέχει εμπορικές ανακοινώσεις.
  • Αναφέρουν ή να επισημαίνουν παράνομο ή βλαπτικό για τους ανηλίκους περιεχόμενο στις υπηρεσίες τους ή για να αξιολογούν το περιεχόμενο που αναρτάται.
  • Περιορίζουν την πρόσβαση των ανηλίκων σε περιεχόμενο που είναι ακατάλληλο γι’ αυτούς (όπως συστήματα γονικού ελέγχου ή εξακρίβωσης της ηλικίας).
  • Εξηγούν το αποτέλεσμα που είχε η αναφορά ή επισήμανση για παράνομο ή βλαπτικό για τους ανηλίκους περιεχόμενο που υπέβαλαν οι χρήστες.
  • Επιλύουν τυχόν διαφορές με τους χρήστες σχετιζόμενες με επισημάνσεις ή αναφορές για βλαπτικό για τους ανηλίκους ή παράνομο περιεχόμενο στις υπηρεσίες τους.

 

Την εκπαίδευση των χρηστών αφενός με τα παρεχόμενα από τις ΠΔΒ εργαλεία και αφετέρου για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου

 

 

ΙΙ. ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΣΡ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 32 ΤΟΥ Ν 4779/2021

 

Με το άρθρο 32 του Ν 4779/2021 ανετέθη στο ΕΣΡ η εφαρμογή του άρθρου 28β της Οδηγίας 2028/1808/ΕΕ το οποίο επιβάλλει τις προαναφερόμενες υποχρεώσεις επιμέλειας στις πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο (ΠΔΒ), όπως είναι το YOUTUBE, VIMEO, DAILYMOTION TIKTOK, INSTAGRAM και άλλα.

Η αρμοδιότητα του ΕΣΡ αφορά μόνο τις εγκατεστημένες στην Ελλάδα ΠΔΒ. Ωστόσο, ήδη με τον Κανονισμό για την Ελευθερία των Μέσων [2024/1083/ΕΕ], προβλέπονται υποχρεωτικές διαδικασίες συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων ευρωπαϊκών αρχών που διευκολύνουν την εφαρμογή των ενωσιακών κανόνων που αφορούν τις ΠΔΒ (άρθρο 15 του Κανονισμού).

Για την απόδειξη της συμμόρφωσής τους οι εν λόγω πάροχοι οφείλουν να υποβάλλουν στο ΕΣΡ ετησίως στοιχεία (άρθρο 32 παρ. 10) σχετικά με:

  • Τον αριθμό των παραπόνων που έλαβαν ανά κατηγορία θέματος (παιδική πορνογραφία, μισαλλόδοξος λόγος, περιεχόμενο βλαπτικό για τους ανηλίκους κλπ) και είδος περιεχομένου (πρόγραμμα, βίντεο παραγόμενο από χρήστες, εμπορικές ανακοινώσεις)
  • Τον αριθμό των παραπόνων που απαντήθηκαν ανά κατηγορία θέματος και είδος περιεχομένου και τον χρόνο στον οποίο απαντήθηκαν
  • Τον αριθμό των υποθέσεων που κατέληξαν σε εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς
  • Τον αριθμό των αναφορών ή επισημάνσεων που έγιναν σχετικά με βλαπτικό ή παράνομο περιεχόμενο ή σήμανση περιεχομένου
  • Τα συστήματα γονικού ελέγχου και εξακρίβωσης της ηλικίας που χρησιμοποιούν
  • Τα μέτρα και εργαλεία που υιοθέτησαν για την παιδεία για τα μέσα
  • Κάθε άλλη πληροφορία που τυχόν προσδιορίσει το ΕΣΡ με απόφασή του

 

ΙΙ/1 Οι αρμοδιότητες του ΕΣΡ βάσει του άρθρου 32 του Ν 4779/2021 περιλαμβάνουν:

  • Τον έλεγχο της συμμόρφωσης των εγκατεστημένων στην Ελλάδα ΠΔΒ με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται στο άρθρο αυτό. Για την διαπίστωση της συμμόρφωσής τους, το ΕΣΡ μπορεί να διενεργεί, είτε το ίδιο είτε μέσω τρίτων, ελέγχους.
  • Την προώθηση διαδικασιών για την συρρύθμιση θεμάτων που ρυθμίζονται από το άρθρο 32
  • Τον έλεγχο των στοιχείων που υποβάλλουν οι ΠΔΒ σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 32.

 

ΙΙ/2 Οι εξουσίες του ΕΣΡ βάσει του άρθρου 32 του Ν 4779/2021 και σε συνδυασμό το με άρθρο 15  του Κανονισμού 2024/1083 για την Ελευθερία των Μέσων [όταν αυτός τεθεί σε ισχύ εντός του2025] περιλαμβάνουν:

  • Την διενέργεια επιτόπιων ελέγχων είτε δια των υπαλλήλων του είτε αναθέτοντας αυτούς σε τρίτους.
  • Την επιβολή κυρώσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 36 του ιδίου νόμου.
  • Την δυνατότητα υποβολής (από 8/5/2025) αιτιολογημένων αιτημάτων συνεργασίας σε άλλες αρμόδιες αρχές, για την λήψη μέτρων επιβολής των υποχρεώσεων του άρθρου 28 παρ.1 και 2 και της Οδηγίας 2010/13/ΕΕ σε ΠΔΒ υπό την δικαιοδοσία τους.

 

ΔΕΙΤΕ, ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΑΡΑΝΟΜΟ Η ΒΛΑΠΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (ΣΤΟΙΧΕΙΟ  IV)