Ι. ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

(Κανονισμός 2022/2065/ΕΕ)

Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act) θεσπίστηκε με στόχο:

  • την δημιουργία ενός ασφαλέστερου διαδικτυακού περιβάλλοντος όπου προστατεύονται τα δικαιώματα των χρηστών και
  • την βελτίωση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς με την θέσπιση εναρμονισμένων κανόνων σχετικών με την παροχή «ενδιάμεσων υπηρεσιών»

 

Η Πράξη αφορά τις «ενδιάμεσες υπηρεσίες» της κοινωνίας της πληροφορίας που προηγουμένως ρυθμίζονταν από τα άρθρα 12-15 της Οδηγίας για το Ηλεκτρονικό εμπόριο, την οποία και τροποποιεί εν μέρει.

 

Τέτοιοι πάροχοι είναι:

Στις τελευταίες περιλαμβάνονται οι επιγραμμικές πλατφόρμες (άρθρο 3θ της Πράξης) και οι επιγραμμικές μηχανές αναζήτησης (άρθρο 3ι της Πράξης )

 

Η Πράξη ορίζει:

  • Τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας που οφείλουν να τηρούν, κατά περίπτωση, οι πάροχοι που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της.
  • Τους όρους για την απαλλαγή τους από την ευθύνη σε σχέση με παράνομο περιεχόμενο που μεταδίδουν ή αποθηκεύουν
  • Τους κανόνες για την εφαρμογή της και την συνεργασία των αρμοδίων για την επιβολή της Αρχών

 

Η Πράξη επιβάλλει στους παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών (μεταξύ άλλων):

  • Διαφάνεια ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης των υπηρεσιών τους, συμπεριλαμβανομένων των περιορισμών που επιβάλλουν στους χρήστες, καθώς και των πολιτικών, διαδικασιών και εργαλείων που χρησιμοποιούν για τον έλεγχο του περιεχομένου.
  • Διαφάνεια σχετικά με τους ελέγχους περιεχομένου που πραγματοποιούν και τις καταγγελίες που λαμβάνουν.
  • Την υποχρέωση να διαθέτουν εύχρηστους μηχανισμούς για την αναφορά παράνομου περιεχομένου στις υπηρεσίες τους και σύστημα διαχείρισης των καταγγελιών αυτών.
  • Την υποχρέωση να παρέχουν την δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών που ανακύπτουν με τους χρήστες.
  • Να μην παραπλανούν ή χειραγωγούν τους χρήστες ούτε να επηρεάζουν τις αποφάσεις τους.
  • Να προστατεύουν τους ανηλίκους με την χρήση κατάλληλων και αναλογικών μέτρων.
  • Να παρέχουν πληροφορίες στους χρήστες σχετικές με τις διαφημίσεις που παρουσιάζουν στις διεπαφές τους.
  • Διαφάνεια ως προς τις κύριες παραμέτρους των «συστημάτων συστάσεων» (recommender systems) που χρησιμοποιούν,

 

 

ΙΙ. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΣΡ

 

Με το Ν 5099/2024 η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ορίστηκε Συντονιστής Ψηφιακών Υπηρεσιών ενώ με το άρθρο 5 του ιδίου νόμου, το ΕΣΡ ορίστηκε «αρμόδια αρχή» και του ανατέθηκε η εφαρμογή των άρθρων 26 παρ.1 α-γ και 2 (Διαφήμιση) και 28 παρ. 1 (Προστασία Ανηλίκων) της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Κανονισμός 2022/2065/ΕΕ).

 

ΙΙ/1 Οι αρμοδιότητες του ΕΣΡ στο πλαίσιο της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες αφορούν:

  • Στον έλεγχο της συμμόρφωσης των εγκατεστημένων στην Ελλάδα επιγραμμικών πλατφορμών με τις υποχρεώσεις διαφάνειας που επιβάλλονται σε αυτές με τις παραγράφους 1α-γ και 2 του άρθρου 26 (ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ) και ειδικότερα την υποχρέωση να ενημερώνουν τους χρήστες:
  • Ότι ορισμένη πληροφορία που παρουσιάζεται σε αυτές αποτελεί διαφήμιση,
  • Για την ταυτότητα του διαφημιζόμενου
  • Για την ταυτότητα του προσώπου που πληρώνει για την διαφήμιση, εάν πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο από τον διαφημιζόμενο
  • Στον έλεγχο συμμόρφωσης των εγκατεστημένων στην Ελλάδα επιγραμμικών πλατφορμών με την υποχρέωση ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ TΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ από κινδύνους που απειλούν την ασφάλειά τους λαμβάνοντας κατάλληλα και αναλογικά μέτρα (άρθρο 28 παρ. 1).

 

Εξαίρεση:

Οι ανωτέρω υποχρεώσεις δεν επιβάλλονται σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις όπως αυτές ορίζονται στην Σύσταση 2003/361/ΕΚ (ΕΔΩ).

 

ΙΙ/2 Οι εξουσίες του ΕΣΡ στο πλαίσιο των προαναφερόμενων  αρμοδιοτήτων είναι εκείνες που ορίζονται για τον Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών στο άρθρο 51 της Πράξης και συγκεκριμένα:

  • Την εξουσία να ζητά πληροφορίες σχετικά με εικαζόμενη παράβαση, να διενεργεί επιθεωρήσεις σε εγκαταστάσεις των παρόχων και να ζητά από μέλος του προσωπικού να παράσχει εξηγήσεις πληροφορίες σχετικά με εικαζόμενη παράβαση
  • Την εξουσία να αποδέχεται δεσμεύσεις, να διατάσσει την παύση μιας παράβασης, να επιβάλλει αναλογικά διορθωτικά μέτρα, να επιβάλλει πρόστιμα ή περιοδικές χρηματικές ποινές καθώς και να θεσπίζει προσωρινά μέτρα για την αποφυγή κινδύνου σοβαρής βλάβης.

 

Στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του, το ΕΣΡ οφείλει να συνεργάζεται με τον Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών κατά τα ειδικώς οριζόμενα στο άρθρο 8 του Ν 5099/2024 (ΕΔΩ).

 

 

ΙΙΙ. ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ

ΙΙΙ/1 Υποβολή καταγγελίας

Οι χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών καθώς και οι φορείς που έχουν εξουσιοδοτηθεί να ασκούν για λογαριασμό τους τα προβλεπόμενα στην Πράξη δικαιώματά τους, ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ για παραβιάσεις του Κανονισμού (άρθρο 53 της Πράξης).

Οι καταγγελίες πρέπει να είναι επώνυμες και να περιγράφουν σαφώς το πρόβλημα.

Οι καταγγελίες δεν πρέπει να αφορούν σε συγκεκριμένο παράνομο περιεχόμενο αλλά σε παραβάσεις των υποχρεώσεων  επιμέλειας που επιβάλλονται από την Πράξη σε παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών.

 

ΙΙΙ/2 Πού υποβάλλεται η καταγγελία

Κεντρικό σημείο υποβολής των ανωτέρω καταγγελιών είναι ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΕΕΤΤ) ο οποίος έχει δικαίωμα να εξετάσει εάν είναι ορισμένη και εάν αφορά σε παράβαση της Πράξης [ άρθρο 11 παρ. 5 Ν 5099/2021).

Η καταγγελία μπορεί να αφορά και σε υπηρεσίες που είναι εγκατεστημένες σε άλλο κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην περίπτωση αυτή, ο ΣΨΥ θα την διαβιβάσει στην αρμόδια αρχή της χώρας εγκατάστασης του παρόχου της υπηρεσίας.

Στον Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών υποβάλλονται ΟΛΕΣ οι καταγγελίες, ακόμα και αφορούν σε ζητήματα για τα οποία είναι αρμόδιο το  ΕΣΡ ή η ΑΠΔΠΧ.

 

ΙΙΙ/3 Ποιες  συνέπειες έχει η υποβολή καταγγελίας

Έχετε δικαίωμα να πληροφορείστε την πορεία της καταγγελίας σας. Επίσης, έχετε δικαίωμα να ακουστείτε κατά την διαδικασία της εξέτασής της από την αρμόδια αρχή.

 

ΙΙΙ/4 Για ποιους λόγους μπορείτε να υποβάλλετε μια καταγγελία

Στην ιστοσελίδα της ΕΕΤΤ μπορείτε να δείτε τους λόγους για τους οποίους μπορείτε να υποβάλλετε μια καταγγελία και αφορούν σε παράβαση των υποχρεώσεων που επιβάλλονται στους παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών από την Πράξη.

Τέτοιοι λόγοι είναι, μεταξύ άλλων,:

  • Ασαφείς, δύσχρηστοι ή μη πλήρεις ΟΡΟΙ & ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ των υπηρεσιών
  • Δύσχρηστοι ή δύσκολα προσβάσιμοι μηχανισμοί υποβολής αναφοράς για παράνομο περιεχόμενο .
  • Μη επαρκής αιτιολόγηση των λόγων επιβολής περιορισμών σε χρήστη της υπηρεσίας.
  • Αδυναμία πρόσβασης σε όργανο εξωδικαστικής επίλυσης διαφοράς σε περίπτωση διαφωνίας για τον χειρισμό καταγγελίας.
  • Έλλειψη συστημάτων γονικού ελέγχου ή αναγνώρισης της ηλικίας των χρηστών
  • Μη παροχή ενημέρωσης σχετικά με διαφημίσεις που βλέπει ο χρήστης ή μη παροχή εργαλείων στους χρήστες να δηλώνουν την ύπαρξη εμπορικών ανακοινώσεων στο περιεχόμενο που αναρτούν.
  • Μεγάλος όγκος παράνομου περιεχομένου που καταδεικνύει την έλλειψη λήψης επαρκών μέτρων για τον περιορισμό του.

 

 

IV.  ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΑΡΑΝΟΜΟ Η ΒΛΑΠΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Εάν εντοπίσετε παράνομο ή βλαπτικό για ανηλίκους περιεχόμενο στο διαδίκτυο μπορείτε να κάνετε τα ακόλουθα:

  • Να υποβάλλετε αναφορά στον πάροχο των ενδιάμεσων υπηρεσιών όπου εντοπίζεται το παράνομο περιεχόμενο κάνοντας χρήση του συστήματος υποβολής αναφορών.
  • Να ενημερώσετε το ΕΣΡ εάν πρόκειται για υπηρεσία οπτικοακουστικών μέσων, ανεξαρτήτως εάν είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος.
  • Να απευθυνθείτε σε έναν από τους φορείς που αναφέρονται στην ιστοσελίδα του ΕΣΡ υπό τον τίτλο ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΣΑ/ΥΠΟΒΟΛΗ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ

Η έννοια του παράνομου περιεχομένου περιλαμβάνει και προϊόντα, υπηρεσίες και δραστηριότητες που είναι παράνομα κατά το ενωσιακό ή το εθνικό δίκαιο. Τέτοια μπορεί να είναι η πώληση προϊόντων απομίμησης ή που δεν πληρούν τους κανόνες της ενωσιακής νομοθεσίας, η χωρίς άδεια χρήση προϊόντων της διάνοιας, η παρενοχλητική συμπεριφορά, η κοινοποίηση ιδιωτικών εικόνων και άλλα.

Για περισσότερες  πληροφορίες σε σχέση με την έννοια του παράνομου περιεχομένου δείτε:

και